A közoktatás szereplőinek Európa-szerte egyszerre kell szembenézniük a hatékony oktatást, tehetséggondozást igénylő társadalmi elvárásokkal és a korai iskolaelhagyás problémájával. A kihívások megválaszolása új módszertani megoldásokat igényel, amelyek reflektálnak ezekre a szükségletekre, és elősegítik a tanulók személyes igényeihez alkalmazkodni képes adaptív oktatási folyamatok terjedését. Ezt segíti az EduBot Erasmus+ projekt, amelynek partnerei az Interregió Fórum Egyesület Magyarországról, a lengyelországi Instytut ADN, Hargita Megye Tanácsa és a RegioNet Romániából, illetve a Tandem n.o. Szlovákiából. A projekt időtartama: 2022. szeptember 1–2024. augusztus 31.
A projektben kifejtett tevékenység a kulcskompetenciák fejlesztése mesterséges intelligencia által támogatott chatbot-technológián alapuló vegyes tanulási módszertan segítségével. Célja az adaptív oktatást támogató pedagógiai eszközök és módszertanok kifejlesztése, az eszközök oktatási környezetben történő tesztelése, valamint széleskörű elterjedésük elősegítése.
A projekt a STEM-oktatás szemléletét támogatja a hatékony és innovatív oktatási módszerek fejlesztésével és népszerűsítésével. A kidolgozandó módszertan interdiszciplináris megközelítést alkalmaz, a cél egy olyan digitális oktatási folyamat kifejlesztése, amelynek eredménye a kompetenciahiányok azonosítása és pótlása. A projekt lehetőséget ad a szélesebb körű partnerségek kialakítására, iskolák, vállalkozások, kutató intézetek között, eredményei hozzájárulnak majd az országos STEM-stratégiák kidolgozásához is.
A projekt kivitelezése alatt tesztelik a kidolgozott módszertani és támogató eszközöket, alkalmazzák oktatási környezetben a széleskörű adaptáció elősegítése érdekében. A projekt a 6- 8. osztályos tanulók matematika tanítására összpontosít, de a módszertan és a támogatási rendszer alapvető logikája adaptálható lesz más korcsoportokra és más tanulási területekre is.
A módszertan egy mesterséges intelligenciával megalkotott chatbot-technológiára támaszkodik, amely támogatja a személyre szabott, adaptív tanulást. Az egyéni tanulást segítő kérdésekkel és online magyarázatokkal segíti, illetve javaslatot tesz, ha személyes korrepetálásra van szükség. A chatbot-technológia a különböző vizsgákra való felkészülésben is segít, lényegesen javítja a sikeres vizsgák arányát.
A mesterséges intelligencia és a chatbot-technológia alkalmazása nem olyan elterjedt Európában, ezért a projekt eredményei európai szinten is értékesek lesznek. A partnerség nemzetközi jellege a projektbe a különböző oktatási rendszerek különböző tapasztalatait viszi be, így a végtermék az oktatás különböző területein adaptálható lesz Európa-szerte, minden eredmény ingyenes és online elérhető lesz minden érdekelt fél számára.
A tartalomfejlesztő csapatban gyakorló pedagógusok, tapasztalt tanárok és szakértő fejlesztők vesznek részt, és a célcsoport közös problémáira kíván választ adni, mint például az útmutatás hiánya és az időhiány, a hátrányos helyzetű gyerekek technikai igényei, a digitális eszközök használatától való félelem, valamint az a tény, hogy sok tanár a megfelelő módszertani felkészültség vagy képzés nélkül használja a digitális felületeket.
A projekt célközönsége a pedagógusok, oktatók, diákok, tanintézetek, és minden olyan intézmény, amely érdekelt a digitális oktatásban, és elsősorban hátrányos helyzetű diákokkal foglalkozik. Az innovatív oktatási módszer bemutatására és megismertetésére minden országban – Románia, Magyarország, Szlovákia és Lengyelország – tartanak online és offline eseményeket, a projekt zárókonferenciáját Csíkszeredában rendezik meg, ahol bemutatják az elért eredményeket. A projekttartalmak az angol mellett a partnerországok hivatalos nyelvén is elérhetőek lesznek.
Letöltés: https://drive.google.com/file/d/1_DAKYG_A4xhaLaniI8rYZ4DUU4R2cLSV/view?usp=drive_link