Ugrás a tartalomra

A chatbot és a mesterséges intelligencia segít a nyolcadikosoknak a matematika tanulásban!

2023/06/01
Chatbot and artificial intelligence will help eighth graders learn math!

„Nem a matematikának kell modernnek lennie az iskolában, hanem a tanításának.” – René Thom francia matematikus 1923–2002 (Forrás: https://quotepark.com/pl/cytaty-o-matematyce/), az EDUBOT projekt keretében tartott második lengyelországi Társas Tanulási Tevékenység mottója, amelyre 2023. május 30-án került sor. 


Pedagógusok, önkormányzati és civil szervezetek képviselőivel együtt került megvitatásra, hogy milyen elvárásaik vannak a pedagógusoknak, diákoknak, szülőknek a chatbot technológia és a mesterséges intelligenciával szemben a matematika tanulási folyamatában, mely általános iskolai osztályokat érdemes elsősorban támogatni és az EDUBOT platform mely technológiai megoldásai tudnák a leghatékonyabban támogatni a tudományt. 


A találkozó következtetései: 

  • Az esélyegyenlítés a matematika tanulásában akkor lehet eredményes, ha egyetemes hozzáférés áll rendelkezésre ingyenes, könnyen 
  •  használható és intuitív lengyel nyelvű platformokhoz, amelyek lehetővé teszik azok gyors és hatékony használatát mind az iskolában, mind az otthoni környezetben és amelyek különböző helyekről elérhetőek lesznek, beleértve a mobiltelefonon való kényelmes használatukat. 
  • A matematika tananyagot elsősorban a nyolcadikosok számára kell elkészíteni. A nyolcadikosok záróvizsgát tesznek, ami után sokszor a vizsga eredménye dönti el, hogy melyik középiskolába fog járni a diák, és ahogy a gyakorlat is mutatja, a legtöbb diáknak gondot okoz a matematika magas jegyeinek elérése. A chatbottal és mesterséges intelligenciával támogatott program megvalósítása lehetővé tenné a korábbi órákon belüli tudáshiányok azonosítását és a tanulás egyénre szabását. A program hatékonyan kiegyenlíthetné a hátrányos helyzetű tanulók oktatását. 
  • Egy jó oktatási platformnak változatos leckéket, interaktív és lebilincselő oktatási anyagokat, vetélkedőket, jutalmazási rendszert kell kínálnia. Gyakori hiba, hogy túl sok szálat érintünk egyszerre, kész információk felhasználásával, ami azt jelenti, hogy a tanuló nem szól bele, nem ösztönzi az olvasást és a következő szintekre lépést. Fontos, hogy a tartalom tartalmazza az ismeretek gyakorlati alkalmazását, ez az egyik motiváció, amely értelmet ad a matematikai kérdések feltárásának. 
  • A chatbot és a mesterséges intelligencia használata különösen hasznos lesz egyes tanulók tudáshiányainak azonosításában, a tanulók egyéni igényeire szabott anyagok kiválasztásában, az egyéni problémák elemzésében, hasonló problémákkal küzdő tanulócsoportok létrehozásában. A tanulást az egyéni igényeknek megfelelő tempóhoz és formához igazítja, visszajelzést ad a tanulóknak, amely lehetővé teszi számukra, hogy nyomon kövessék tanulási előrehaladásukat és azonosítsák a fejlesztendő területeket. 
  • Az új technológiák támogathatják a csapatmunkát, miközben korlátozzák azt a jelenséget, hogy egy tehetségesebb ember oldja meg a feladatokat az egész csoport számára. Ez a többiek számára demotiváló, a tehetséges tanuló nem fejlődik, a csoport többi tagja nem érti a feladatot és nem tud továbblépni a következő szintre. 
  • A chatbotot és mesterséges intelligenciát használó oktatási platformnak rendelkeznie kell olyan funkciókkal, amelyek lehetővé teszik a tanulókkal való kommunikációt, szövegfelismerést az interaktív kérdésekben, adaptív tanulási utak építését és javaslatok nyújtását a tanároknak. 

Az EDUBOT e-learning platform funkcionalitásának fejlesztésével foglalkozó konzultációs megbeszélés lehetővé tette a különféle elvárások és igények összegyűjtését a különböző felhasználók, tanárok, diákok és szülők szemszögéből. Az elhangzott javaslatok értékes útmutatást jelentenek a platform fejlesztői számára, akiknek most az a feladatuk, hogy ezeket az elvárásokat figyelembe vegyék, hogy a platform minden érdekelt fél igényeit kielégítse és hatékony eszközzé váljon a matematika tanulásának támogatásában. 


Ezúton szeretnénk megköszönni az első és a második konzultációs találkozó minden résztvevőjének idejét és elkötelezettségét az EDUBOT platformon történő STEM tantárgyak tanulási módszertanával, elsősorban a matematikával, valamint a chatbot technológia és a mesterséges intelligencia oktatási folyamatban való felhasználásával kapcsolatos elvárások pontosításában: 

  • Tomasz Marciniak, Kutno tanácsának elnöke és általános iskolai tanár Jankowice-ban 
  • az Anders Általános Iskola igazgatója és tanárai Nowe-ban 
  • az 1-es számú Általános Iskola igazgatója és tanárai Krośniewice-ban 
  • a Dąbrowice Iskolaközpont igazgatója és tanárai 
  • egy pedagógus a Szenvedélyes Nővérek Magánóvodájából Kutno-ból 
  • Monika Marciniak, a Kutno Járási Családtámogató Központ igazgatója 
  • Bartosz Serenda, előadó a Nemzeti Gazdasági Alkalmazott Tudományok Akadémiáján Kutno-ban 
  • Ilona Lasecka, az ABI Alapítvány elnöke 
  • Aleksandra Zielińska, a Kutno-i Kerületi  Hivatal munkatársa 

További információk: 
Renata Jankowska-Zielinska 
Projektkoordinátor 
renata.jankowska-zielinska@adn.pl 
Fotók: Aleksandra Zielinska 
A filmet szerkesztette: Aleksandra Zielińska

Video: https://drive.google.com/file/d/1nFcte5dSq6Z4aySUkk0jA-RC6DJHtWb3/view?usp=sharing

Címkék