Skip to main content

Hogyan segíthet a chatbot technológia a tanításban?

2023/06/05
PLA 2 HU

A chatbot technológiát sokan, sokféle módon hasznosítják – ennek legegyszerűbb, a legtöbbünk által ismert verziója a webshopok, honlapok sarkában megjelenő, általában „Segíthetünk?” kezdetű kis popup ablak, néha előre felvetve néhány beszélgetés/kérdésindító mondatot is. De hogyan lehet ezt a technológiát az online learning tananyagokban is hasznosítani? Erre a kérdésre kerestük a választ a Debreceni Vénkerti Általános Iskolában a pedagógusokkal közösen. 

2023. június 1-én került sor a Debreceni Vénkerti Általános Iskolában az IRF szervezésében a második PLA workshop megrendezésére. Az Edubot projekt keretében az egyéni igényekhez igazodó, személyre szabott, differenciált oktatás támogatására törekszünk a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekkel. Ennek érdekében a pedagógusok tapasztalatait és igényeit igyekeztünk feltárni az oktatási e-learning rendszerek hatékony jellemzőit és funkcióit illetően. 

A PLA workshop célja, hogy a részt vevő pedagógusok szakmai tapasztalatait és véleményét megismerjük, a szakembereket bevonjuk a közös munkába, a digitális tartalom fejlesztésének előkészítésébe, valamint a fejlesztendő e-learning rendszerrel szembeni követelmények meghatározásába.  

Az esemény keretében megvitattuk, hogy milyen elvárások fogalmazhatók meg a chatbot technológiával és a mesterséges intelligenciával szemben, milyen szerepe lehet az AI asszisztens alkalmazásának az oktatásban. Összefoglalva a chatbot technológia főbb előnyei a következők:

  • interaktív tanulási tevékenység: a diákokkal való folyamatos kommunikáció és rugalmas szövegfelismerés (pl. „Nem tudod a háromszög területének kiszámításához a képletet?” / „Kérsz egy segítő feladatot?” / „Kicsit több időre lenne szükséged a feladat megoldásához?” stb.);
  • rugalmas, adaptív egyéni tanulási útvonalak kialakítása az Az asszisztens által;
  • a diákok tanulási profiljának feltérképezése;
  • a differenciált tanulás támogatása, az egyéni sajátosságokhoz igazodó tanulás lehetősége;
  • egyéni tanulási nehézségek és elakadások azonosítása;
  • tanulási nehézségek, elakadások feloldása: támogatás segítőfeladatok és magyarázatok formájában, valamint megoldások ajánlása a hiányosságok pótlására;
  • a diákok tananyagban való vezetése az AI asszisztens által, akár a tanár tenné ezt az osztályteremben;
  • különböző oktatási célok megvalósítása: ismétlés, vizsgákra való felkészítés, felzárkóztatás támogatása stb.;
  • csoportalakítás a differenciálás érdekében;
  • az esélyegyenlőség támogatása.
Címkék