A chatbot technológiát sokan, sokféle módon hasznosítják – ennek legegyszerűbb, a legtöbbünk által ismert verziója a webshopok, honlapok sarkában megjelenő, általában „Segíthetünk?” kezdetű kis popup ablak, néha előre felvetve néhány beszélgetés/kérdésindító mondatot is. De hogyan lehet ezt a technológiát az online learning tananyagokban is hasznosítani? Erre a kérdésre kerestük a választ a Debreceni Vénkerti Általános Iskolában a pedagógusokkal közösen.
2023. június 1-én került sor a Debreceni Vénkerti Általános Iskolában az IRF szervezésében a második PLA workshop megrendezésére. Az Edubot projekt keretében az egyéni igényekhez igazodó, személyre szabott, differenciált oktatás támogatására törekszünk a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségekkel. Ennek érdekében a pedagógusok tapasztalatait és igényeit igyekeztünk feltárni az oktatási e-learning rendszerek hatékony jellemzőit és funkcióit illetően.
A PLA workshop célja, hogy a részt vevő pedagógusok szakmai tapasztalatait és véleményét megismerjük, a szakembereket bevonjuk a közös munkába, a digitális tartalom fejlesztésének előkészítésébe, valamint a fejlesztendő e-learning rendszerrel szembeni követelmények meghatározásába.
Az esemény keretében megvitattuk, hogy milyen elvárások fogalmazhatók meg a chatbot technológiával és a mesterséges intelligenciával szemben, milyen szerepe lehet az AI asszisztens alkalmazásának az oktatásban. Összefoglalva a chatbot technológia főbb előnyei a következők:
- interaktív tanulási tevékenység: a diákokkal való folyamatos kommunikáció és rugalmas szövegfelismerés (pl. „Nem tudod a háromszög területének kiszámításához a képletet?” / „Kérsz egy segítő feladatot?” / „Kicsit több időre lenne szükséged a feladat megoldásához?” stb.);
- rugalmas, adaptív egyéni tanulási útvonalak kialakítása az Az asszisztens által;
- a diákok tanulási profiljának feltérképezése;
- a differenciált tanulás támogatása, az egyéni sajátosságokhoz igazodó tanulás lehetősége;
- egyéni tanulási nehézségek és elakadások azonosítása;
- tanulási nehézségek, elakadások feloldása: támogatás segítőfeladatok és magyarázatok formájában, valamint megoldások ajánlása a hiányosságok pótlására;
- a diákok tananyagban való vezetése az AI asszisztens által, akár a tanár tenné ezt az osztályteremben;
- különböző oktatási célok megvalósítása: ismétlés, vizsgákra való felkészítés, felzárkóztatás támogatása stb.;
- csoportalakítás a differenciálás érdekében;
- az esélyegyenlőség támogatása.