Módszertani szempontból érdemes a már elsajátított és ismert tananyagokhoz adaptív tanulási útvonalat létrehozni. Az adaptív útvonal alkalmazása módszertanilag nem megfelelő eszköz egy új tananyag elsajátításához.
Ha új tananyag elsajátítása a cél, ebben az esetben mindenképpen a lineáris útvonal.
Javasoljuk a használatát.
A lineáris útvonal használatának célja éppen az, hogy egy adott dián mindent az útvonal egyes részein, minden egyes, az útvonalba tartozó feladaton, az ismeretátadás anyagrészén végigmegy A lineáris útvonalak létrehozását és módszertani jelentőségét részletesen megírjuk a fejezetben.
A lineáris útvonalak létrehozása során megismerkedtünk az UNIT fogalmával. Ez adaptív az útvonalak tárgyalásakor, elengedhetetlen a SUPERUNIT fogalmának tisztázása.
A szuperegységek speciális, komplex egységek, amelyekben további segítők, támogató feladatok, magyarázatok helyezhetők el.
Ezek a segítő-támogató feladatok minden egységhez előzetesen elmagyarázásra kerülnek és elhelyezendőek, azonban csak akkor válnak aktívvá, ha a tanuló az alapfeladat megoldása során nehézségekbe ütközik.
Ha a tanuló sikeresen megoldja a feladatot magasabb nehézségi szinten léphet. Ezeket a nehézségi szinteket az adaptív útvonalon lehet bejárni attól függően, hogy melyik feladat okoz gondot a tanulónak. Ebben rejlik az adaptív módszertan ereje a tanulóknak egyénileg, a tudásuk és a tanulók igényei alapján egyedi útvonalat biztosítunk.
Ezért az adaptív útvonal alkalmazása során minden diák ugyanazt a feladatot kapja kezdi az útvonalat megoldásával Tehát az útvonal elején ugyanazokat a feladatokat végzik, ez attól függően, hogy mennyire sikeresen teljesítik az adott feladatokat, az egyéni útvonalaik eltérnek. Egyes tanulók magasabb nehézségű feladatokat p., egyes tanulók az adaptív folytatják a segítő feladatokon és magyarázatokon keresztül.
Az adaptív útvonal használata a tanár számára azért is jó lehetőség, mert az adott osztály egy csoport által kitöltött adaptív útvonal eredményeiből láthatja a csoport átlagos teljesítményét, illetve a csoport átlagos teljesítményét, de látja az egyéni teljesítményeket is.
Ez segít a tanárnak az úgynevezett CLUSTEREK létrehozásában, amiről a következő fejezetben bővebben beszélünk.