Az adaptív útvonal létrehozásakor nemcsak a nehézségi szintekre, hanem az útvonal összeállítására is komoly figyelmet kell fordítanunk. Mint a bevezetőben említettük, az adaptív útvonal szuperegységekből épül fel, ami azt jelenti, hogy az alap- vagy főfeladaton kívül tartalmazhat segédfeladatokat és különböző magyarázó feladatokat. Ennek következtében jellegéből adódóan az összeállítása is bonyolultabb, mint a lineáris útvonalé.
Amint a bevezetőben már említettük, az EDUBOT felület a blended learning módszertanára épül, ennek és az adaptív útvonalak alkalmazhatóságának köszönhetően ideális, nagyobb tananyag feldolgozására, nagyobb vizsgára, záróvizsgára való felkészülésre.
Lássuk, hogyan néz ki egy adaptív tanulási útvonal a gyakorlatban egy létező példán keresztül:
8. Internet
1. Hálózatok és internet
Nehézségi szint 1
Net 8.1.1.0 Hálózatok és internet, átviteli médium |
Kérdezz - felelek: 1. Főfeladat a hálózatról és az internetről |
|
Net 8.1.1.1a Mi az internet? |
Hal a vízben: Az internet fogalma. |
|
Net 8.1.1.1b Átviteli médiumok | Halmazok: Az átviteli médiumok besorolása. | |
Net 8.1.1.1.1c Területi hálózat |
Tilos az Á: Különböző foldrajzi kiterjedésű hálózatok megismertetése. | |
Net 8.1.1.1.1d Az internetezés alapvető eszközei |
Tilos az Á: Az internetezés alapvető eszközei. | |
Net 8.1.1.2 Az internet - PDF |
PDF: Az internet - összefoglaló pdf | |
Net 8.1.2.0 Az internet jellemzői |
Buborékszörny: Az internet főbb jellemzői. |
|
Net 8.1.2.2 Az internet jellemzői -PDF |
PDF: Az internet főbb jellemzői. |
Nehézségi szint 0
Net 8.2.1.0 Az internet alapvető elemei |
Halmazok: Az internethez szükséges elemek felismerése. | |
Net 8.2.1.1 Az internet alapvető elemei - segédfeladat |
Akasztófa: |
|
Net 8.2.1.2 Az internet alapvető elemei - PDF | PDF: Tájékoztató az internet alapvető elemeiről. | |
Net 8.2.2.0 Fizikai eszközök |
Kérdezz - felelek: Internetes fizikai eszközök felismerése definíció alapján. | |
Net 8.2.2.1 Fizikai eszközök - segésdfeladat | Akasztófa: Internetes fizikai eszközök felismerése definíció alapján - segédfeladat. | |
Net 8.2.2.2.2 Az internet alapvető fizikai eszközei - PDF | PDF: Tájékoztató az internet alapvető fizikai eszközeiről. |
Nehézségi szint 0
Net 8.3.1.0 Az internet kapcsolat típusai |
Kérdezz -felelek: Az internet kapcsolat típusai | |
Net 8.3.1.1 Az internet kapcsolat típusai - segédfeladat |
Tilos az Á: Kérdések a 2D grafikáról. |
|
Net 8.3.1.2 Az internet kapcsolat típusai - PDF | PDF: Tájékoztató az internet típusairól. | |
Net 8.3.2.0 Az internet sebesség. | Kérdezz - felelek: Az internet sebesség. | |
Net 8.3.2.1 Internet sebesség - segítő feladat | Tilos az Á: Az internet sebesség mértékegységéről méréséről és felhasználásáról ad tájékoztatást. | |
Net 8.3.2.2 Internet sebesség-PDF | PDF: Internet sebesség - PDF. |
FIGYELEM!
A nehézségi szintek kialakításánál figyeljünk arra, hogy az első (és néha a második is) nehézségi szint olyan könnyebb feladatokat tartalmazzon, amelyeket minden tanuló meg tud oldani, elkerülve, hogy a tanuló már az adaptív útvonal legelején kudarcot valljon.
Miben különböznek az adaptív tanulási útvonalak a lineáris tanulási útvonalaktól?
Amint azt már korábban említettük, a lineáris tanulási útvonalak modulokból épülnek fel, amelyek egységekből épülnek fel.
Szuperegységek
Az adaptív tanulási egység szuperegységekből áll.
A szuperegység abban különbözik az egységtől, hogy az alapfeladaton kívül tartalmaz segítő feladatot és/vagy támogató tananyagot, valamint magyarázatokat is, tehát komplex tanulási egységtípusokról van szó. Ha a tanulónak nehézségei vannak az egység sikeres elvégzésével ezek a segítő feladatok. A szuperegység előfeltétele, hogy a segítő egységek már rendszeres tanulási egységként legyenek létrehozva a rendszerben.
A szuperegységek létrehozásának módját lásd: https://www.edubot.hu/hu/classyedu-felhasznaloi-kezikonyv-tanaroknak/tanulasi-egysegek/szuperegysegek