A Methodology a projekt összes eredményének és tanulságának az összefoglalója és adaptációjának fő eszköze. Az Edubot adaptív módszertan, a blended learning módszertan, a digital support system működésének bemutatását, valamint a pilotoktatás tanulságait foglaltuk össze a dokumentumban, mely segítséget nyújt a projekteredmények használatához. A Methodology e-könyvként 5 nyelven érhető el a projekt honlapján.
Módszertani és technikai útmutatóként funkcionál, a blended tanulási kurzusok tervezésének, fejlesztésének és megvalósításának folyamatait írja le, bemutatja, hogy hogyan lehet azokat adaptív módon megvalósítani, biztosítva, hogy minden tanuló kihívást jelentő, de nem frusztráló feladatokkal találkozzon, és személyre szabott támogatást és segítséget kapjon a tanulási folyamatban.
A Módszertan felépítése a következő:
- Az EDUBOT használatának területei
Az első fejezet módszertani bevezetőként funkcionál, bemutatja az innovatív, egyéni tanulási útvonalak mentén történő haladást lehetővé tévő módszertant, az LMS és a CAT rendszert; az Edubot blended módszertant; azokat a tipikus oktatási helyzeteket, melyekben EDUBOT módszertan a leghasznosabb lehet (pl. vizsgákra való felkészülés, differenciált oktatás támogatása stb.), valamint annak komparatív előnyeit más módszerekkel szemben.
Az AI megoldások által támogatott adaptív tanulás alfejezet bemutatja, hogy hogyan segítheti elő az Edubot AI asszisztens az adaptív tanulást és a differenciálást, mint az AI vezérelt személyre szabott tanulási útvonalak tervezése; klaszterek létrehozása stb. - Alapvető fogalommeghatározások és a tartalmi anyag felépítése: az alapvető módszertani fogalmak tisztázására kerül sor, mint tanulási egységek, blokkok, modulok, tanulási útvonalak.
- Első lépések vagy hogyan kezdjünk hozzá: az alfejezet bemutatja, hogyan működik az e-learning támogató rendszer, annak főbb funkciói, mint regisztráció, felhasználók és csoportok kezelése stb.
- A Digitális tartalmakkal foglalkozó, több alfejezetből álló egység fő témája, hogy hogyan hozhatunk létre értékes interaktív tartalmakat, melyek képesek kiszolgálni a személyre szabott tanulási utakat, hogyan lehet a tartalmi modulokat egymásra épülő szintekbe és egymáshoz kapcsolódó blokkokba strukturálni. Az adaptív tartalmak struktúrájának bemutatás egy gyakorlati példán keresztül valósul meg egy informatika témakör segítségével.
- A Feladatok és tanegységek részben bemutatásra kerülnek a feladatmotorok; a különböző tartalomtípusok és használatuk módja; a lineáris és adaptív tartalmak fő jellemzői (Lineáris vs. adaptív útvonalak).
- Milyen tartalmakat lehet létrehozni, és hogyan lehet az EDUBOT tartalmakat használni? A dokumentum ezen része olyan módon mutatja be az alkalmazást használatát, hogy lehetővé teszi, hogy a felhasználó a megjelölt lépéseket követve, gyorsan előállíthassa a használni kívánt tartalmakat. Bemutatásra kerülnek a tipikus felhasználási esetek, az oktatási célnak megfelelő tartalomtípusok megválasztásának módja; a tanulócsoporttal végzett teljes munkafolyamat leírása/ a tartalmak használatának lépései: regisztráció/ tanulócsoport létrehozás/ a felhasználók meghívása/ új egységek létrehozása/új modulok létrehozása/ tanulási útvonalak létrehozása/ tanulási útvonalak beállítása/ tanulási útvonal lejátszása/eredmények megtekintése és értékelése.
- Az oktatási célnak megfelelő következő tartalomtípusokat ismerheti meg a felhasználó:
- teszt útvonal használata
- lineáris tartalmakkal való tanulás pl.egy új tantárgy tanításához
- adaptív tanulási útvonalak használata a kompetenciahiányok azonosítására és pótlására (pl. vizsgára való felkészülés során)
- adaptív tanítás egyéni korrepetálással támogatva a blending learning céljával: a klaszterezés felhasználása a differenciálás támogatására
- Hogyan használhatók az EDUBOT projektben létrehozott tartalmak: a dokumentum ezen része az eredmények felhasználásának érdekében a tartalmak használatának fő módjait mutatja be a teszt útvonal segítségével szemléltetve: a rendszerben már létező tanulási útvonal használata; a nyilvános tartalmak felhasználásával/másolásával létrehozott tanulási útvonalak használata; az önállóan létrehozott útvonalak és tartalmak használata.
- Tanulási eredmények – Jelentések: a tanulói teljesítmény nyomon követésének eszközeivel foglalkozik, melyek a klaszterek létrehozásának is az alapját képezik.
- Edubot teljesítmény klaszterek létrehozása: a személyre szabott digitális tanulási útvonalak és személyes korrepetálás módszertanának részeként bemutatásra kerül, hogy melyek azok az esetek, amikor a klaszterek használata javasolt, hogyan támogatja az AI asszisztens a teljesítményalapú klaszterek létrehozását a tanulók digitális teljesítményének nyomon követése alapján, hogyan működik a blended learning módszertan, és hogyan ötvözi a digitális tanulást és a személyes korrepetálást. A fokozott tanulói motivációban szintén a mesterséges intelligencia asszisztens játszik szerepet azáltal, hogy a tanulókat az „flow channel” tartja, amit az Edubot keretjáték is támogat.
- Hogyan lehet motiválni a diákokat fejezetben a gamifikációs eszközök (keretjáték, pont – és jutalomgyűjtés) motiváló hatása kerül bemutatásra.
- A FAQ keretében bemutatásra kerülnek a legyakrabban felmerülő kérdések
- A tartalomfejlesztés eredménye: a záró fejezetben országonként külön alfejezetben kerül bemutatásra a létrehozott 4 digitális tartalomkészlet, tartalmazza a digitális tananyagok elérhetőségét, az egyes útvonalak linkjeit; valamint a gyakorlatban alkalmazható módszertani javaslatokat fogalmaz meg a tananyagok alkalmazásához.
A Módszertan interaktív elemei
A Módszertan módszertani törzsanyagát egyéb ismeretközló és interaktív elemek egészítik ki, melyek a következők:
- Tippek: ebben a formában módszertani javaslatok és tanácsok kerülnek megfogalmazásra a felhasználók számára
- Videós oktatóanyagok: a linkek segítségével beépített rövid videós tartalmak a rendszer használatát segítik elő, bemutatják a különböző munkafolyamatok technikai megvalósítását
- Technikai linkek: a User Guide-ra mutatva biztosítják a szükséges technikai és szakmai háttérismereteket, mint az alapvető fogalmak meghatározása; a tanulási egységek, blokkok, modulok rendszere; a csoportok, útvonalak kezelésének és létrehozásának módja; a superunit létrehozása; a keretjáték beállítása stb.
A User Guide elemei a következők:
- 1. Tanári Felhasználói Kézikönyv: a tanári felület kezeléséhez a tartalomfejlesztéshez (feladatok, útvonalak, csoportok létrehozása stb.) nyújt segítséget
- 2. Tanulói Felhasználói Kézikönyv: a tanulói alkalmazás felhasználását támogató segédlet, bemutatja, hogy hogyan működik a feladatmegoldás menete
- A digitális tartalomkészletek linkjei: a magyarországi, szlovákiai, lengyelországi és romániai digitális tananyagok és az English demo tartalmak linkjei szintén elérhetők