A digitális tartalom egyik legkézenfekvőbb és legpraktikusabb alkalmazása a tesztek digitalizálása.
Kézenfekvő, hiszen a digitális oktatás mindenekelőtt konkrét, objektív tudás tesztelésére alkalmas. Könnyen megmondhatjuk a gépnek, hogy a 44-es kérdésre a 11x4=? a helyes válasz. Ugyanakkor nagyon nehéz - például - egy mondatot digitális környezetben leírni/javítani, mert a mesterséges intelligencia egy ilyen összetett nyelvi konstrukciót még nem képes értékelni.
Praktikus, mert a digitális segédrendszer, mint egy szorgalmas asszisztens, kijavítja a dolgozatokat, és azonnal bemutatja az eredményt, amit el is ment, így később bármikor megtalálhatjuk és újra használhatjuk, ha - például - egy diák fejlődését szeretnénk nyomon követni. Ráadásul a már elkészített digitális tesztet több tanulócsoportban is használhatjuk, később újra felhasználhatjuk, és akár módosítva, akár változatlanul újra felhasználhatjuk.
A lineáris teszt azt jelenti, hogy a teszt feladatait minden tanuló egymás után, sorban kapja meg, függetlenül attól, hogy mennyire helyesen vagy helytelenül válaszolt a kérdésre.
Lehetőség van adaptív vagy "ugró" teszt elkészítésére is, ahol a tanuló egy feladat helyes megoldása után átugrik néhány hasonló nehézségű feladatot, és rögtön egy nehezebb feladattal találkozik. A legtöbb helyzetben a lineáris teszt a megfelelő megoldás, az adaptív tesztelés a kiterjedtebb kompetenciamérések esetében lehet érdekes.
Mikor érdemes tesztet létrehozni az EDUBOT felületén?
Ha egy vagy több tanulócsoporttal szeretné felmérni, hogy a tanulók elsajátították-e a tananyagot, és ha igen, milyen mértékben.
Miért alkalmas erre az EDUBOT felület?
Azért, mert az eredmények kiértékelése során a rendszer mind a csoport, mind a csoportban részt vevő egyéni diákok eredményeit generálja. Ennek megfelelően a tanár láthatja az egyes útvonalakra fordított időt, valamint azt, hogy az anyag vagy a feladat melyik része okozott nehézséget az adott diáknak.
Ez megkönnyíti a klaszterbe sorolást, és a klaszterbe sorolás során a mesterséges intelligencia is felhasználható. Az AI javaslatot tesz a tanulók egy lehetséges klaszterbe sorolására.
Láttuk a tesztkészítés előnyeit és azt, hogy milyen teszteket hozhatunk létre az EDUBOT felületén, most pedig nézzük, hogy mire hozhatunk létre és mire használhatunk teszteket.
Ebben az esetben kétféleképpen hozhatunk létre lineáris vagy adaptív útvonalat:
- saját teszt létrehozása a tanuló számára vagy
- egy már létező teszt felhasználása, amelyet megosztunk veled
Lineáris / adaptív lejátszási mód - A lineáris útvonal lejátszási mód azt jelenti, hogy a tanulónak az összes, azonos nehézségi szintű tanulási egységet végig kell tanulnia, mielőtt magasabb szintű egységekre léphetne. Az adaptív lejátszás azt jelenti, hogy ha a rendszer azt érzékeli, hogy a tanuló jól teljesít egy adott nehézségi szinten, akkor a tanuló automatikusan magasabb szintre kerül, és a tanuló folytathatja az útvonalat.
Lássuk az első lehetőséget: